Zmiana strony internetowej z założenia ma przyczynić się do pozyskania większej liczby klientów, ale w praktyce może to być znaczący "krok w tył" w Twojej obecności w Internecie. W tym artykule postaram się przedstawić kilka ważnych aspektów, na które warto zwrócić uwagę przy zmianie strony na nową.
Utrata pozycji wypracowanej przez poprzednią stronę
Podejmując współpracę w celu wykonania strony powinieneś się upewnić, że uruchamiając nową stronę nie utracisz całej pracy jaką włożyłeś w stworzenie i promocję. Wszystkie treści, cała struktura linków na aktualnej stronie jest bardzo ważna, gdyż znajduje się ona już w indeksie Google i ma wypracowaną pozycję. Zmieniając stronę, w taki sposób, że całkowicie zmienia się organizacja struktury linków i treści całkowicie stracisz tę pozycję w Google i będziesz skazany na ponowne wykonanie prac związanych ze zbudowaniem tej pozycji od zera. Nie oznacza to, że nie możesz wprowadzać nowej struktury. Musisz się jednak upewnić, czy wykonawca Twojej nowej strony zaproponuje Ci rozwiązania, które pozwolą na przeniesienie wyników Twojej pracy, żebyś nie był zmuszony do wykonywania całej promocyjnej pracy od zera (np. przekierowania 301 z poprzednich adresów na nowe).
Czy nowe zawsze jest lepsze?
Zmiana strony WWW często związana jest z dodaniem do niej nowej funkcjonalności, która z jednej strony zapewne jest bardzo przydatna i korzystna dla Twoich klientów. Pamiętaj jednak, że klient musi mieć możliwość trafienia na Twoją stronę, w innym przypadku zmiany jakie zaplanowałeś nie mają sensu, jak nikt tego nie zobaczy.
Przenosząc lub redagując treści, pamiętaj o wezwaniach do działania, które motywują Twojego potencjalnego klienta do podjęcia konkretnej czynności, jaką od niego oczekujesz na stronie.
Strona nie jest po to by być i się podobać, ale po to by realizować założone przez Ciebie cele (np. przekonać do szybkiego kontaktu telefonicznego lub mailowego z Tobą).
Strona musi być jak uścisk dłoni, podczas którego Twój klient nabiera przekonania, że współpraca z Tobą jest dla niego najlepszym rozwiązaniem.
Reklama płatna, a zmiana strony
Jeśli prowadzisz kampanie reklamowe (np. AdWords lub na Facebooku) musisz koniecznie pamiętać, że zmiana struktury linków na nowej stronie może spowodować problemy w prowadzonych kampaniach. Po zmianie adresów poszczególnych podstron reklamy mogą prowadzić do strony błędu.
Bardzo ważne jest zatem, żebyś pamiętał o poinformowaniu firmy lub osoby prowadzącej kampanie, żeby odpowiednio wcześnie przygotowała się na zmiany na Twojej stronie i uwzględniła je w reklamach.
Zadbaj o przeniesienie tagów śledzących (np. Google Analytics)
Gdy reklamujesz się w AdWords lub na Facebooku lub korzystasz z jakiejkolwiek innej formy reklamy w Internecie wielce prawdopodobne jest, że na Twojej stronie znajdują się różne tagi śledzące firm zewnętrznych. Najczęściej wykorzystywanym jest np. kod śledzedzący Google Analytics, kody konwersji AdWords, tagi remarketingowe AdWords lub FB, itp.
Nawet jeśli nie korzystasz z płatnych form reklamy w internecie na Twojej stronie i tak mogą się znajdować różne tagi śledzące dlatego warto pamiętać o ich przeniesieniu na nową stronę. Śledząc zachowania użytkowników jesteś w stanie optymalizować zawartość swojej strony oraz wiesz, które formy reklamy dają najlepsze rezultaty, i dlatego warto w nie inwestować.
Zadbaj o to, by firma wykonująca Twoja nową stronę miała świadomość tego faktu i posiadała odpowiednią wiedzę i kompetencje by przenieść tagi śledzące, które były wykorzystywane na dotychczasowej stronie. W przeciwnym razie utracisz dostęp do wszelkich danych o źródłach pozyskiwania ruchu i zachowaniu użytkowników na nowej stronie co uniemożliwi porównanie jej skuteczności z poprzednią wersją strony.
Konsekwencje niewłaściwego przejścia na nową stronę
Konsekwencje nieprzemyślanego przejścia na nową stronę mogą w ostatecznym rozrachunku być kosztowne i bez odpowiedniego ich przeprowadzenia mogą znacznie ograniczyć wartościowy ruch na stronie.
Dlatego zastanów się dobrze zanim wybierzesz firmę lub osobę, która wykona dla Ciebie nową stronę. Pomyśl czy dopilnuje ona, żeby nowa strona otrzymała wszystkie bonusy, które były wypracowane w jej poprzedniej wersji.